SZÁMLÁZÁS
A számlázás az Ügyféllel kötött bérleti szerződés alapján történik, figyelembe véve az abban rögzített paramétereket, mint például a megnevezés, a teljesítési és fizetési dátum, az időszak, a rendszeresség, valamint a csatolandó mellékletek.
Számla megnevezés szerint ►
Megnevezés szerint eltérő számlákat különböztethetünk meg, amelyek a következők lehetnek:
- első bérleti díj: szerződés szerinti első kiemelt bérleti díj, a gépkocsi megrendelés feltétele – ez nem minden Ügyfél esetében releváns;
- havi bérleti díj / flottakezelési díj: a szerződés alapján meghatározott napon, rendszeres időközönként, adott időszakra, fizetési határidővel és gépjárművekre kerül kiállításra a számla;
- szerviz, alkatrész, munkadíj;
- káresemény;
- gumi, felni;
- visszavételi elszámolás, kötbér: a gépkocsi leadását követően kerül sor a jármű állapotfelmérésére, a sérülések és hiányosságok feljegyzésére, valamint a szerződés szerinti kötbérek és kilométer-túlfutás összesítésére, egyeztetésére az Ügyféllel, majd számlázására;
- kaució, letét;
- bírság: a gyorshajtásból, parkolásból, autópálya-matrica hiányából stb. eredő bírságok tovább számlázása az Ügyfél felé – amennyiben a szerződés másként nem rendelkezik – 8 napos fizetési határidővel történik.
Amennyiben szükséges, akkor kiállításra kerülhet a fenti számlák sztornója, jóváírója, illetve helyesbítése.
Számla küldés módja szerint ►
A számla elküldése különböző módon kerülhet továbbításra részünkről az Ügyfél felé:
1.) normál számla nyomtatva, postán küldve;
2.) normál számla .PDF-ként e-mailben kézbesítve;
3.) e-számla továbbítása e-mailben.
Számla típusa szerint ►
A számlák típusa szerint az alábbiakat lehetnek:
- Díjbekérő: ez egy olyan bizonylat, sablon, nyomtatvány, amelyet a megrendelést követően az Eladó küld a Vevő részére, ami alapján a Vevő kifizetheti az általa rendelt termék vagy szolgáltatás ellenértékét.
- Előlegszámla: a díjbekérő alapján érkező utalás után az Eladó előlegszámlát állít ki, igazolva ezzel a pénzügyi teljesítés megtörténtét.
- Normál számla: az ügylet megvalósulását (áruértékesítés, szolgáltatás nyújtás) igazoló számviteli bizonylat, mely alapján az Eladó jogosult a pénzügyi teljesítésre.
- Helyesbítő számla: a helyesbítő számla utólagos korrekció miatt készült pozitív vagy negatív összegű számviteli bizonylat (pl.: bérleti díj jóváírás, km alul futás).
- Sztornó számla: az eredeti számla érvénytelenítésére szolgáló számviteli bizonylat, amennyiben a számla rossz adattartalommal került kiállításra, vagy az ügylet nem jött létre.
- Pénzügyi bizonylat: kizárólag olyan esetben alkalmazzuk, amikor a számla számszaki adatai nem módosulnak, adóváltozás nem történik, csak a törvény értelmében nem kötelező adattartalom változik (pl.: partner címének változása, PO szám hiányzik a számláról, szerződésszám hiányzik a számláról stb.).
E-SZÁMLA NYILATKOZAT
A Mercarius Flottakezelő elkötelezett a digitális fejlődés iránt, ezért 2024. június 1-jétől bevezettük az elektronikus számlázást. Ezáltal gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést teszünk lehetővé, valamint a papírfelhasználás csökkentésével hozzájárulunk a környezet védelméhez is.
Az elektronikus számla (vagy röviden: e-számla) – tartalmát tekintve – megfelel a hagyományos papír alapú számlának. Ellenben nem nyomtatva, hanem elektronikus dokumentumként kerül kiállításra és kiküldésre.
⚠ Ahhoz, hogy cégetek felé elektronikus számlát állíthassunk ki, előzetes hozzájárulástokk szükséges. A vállalat nevében az alábbi gomb megnyomásával elérhető űrlap kitöltésével tudtok nyilatkozni. A visszajelzés abban az esetben is fontos számunkra, amennyiben nem igényeltek elektronikus számlát. (Minta-nyilatkozat)
Fontos, hogy az elektronikus számlát digitális formában kell megőrizni a számla kiállítójának és a számla befogadójának egyaránt. Az elektronikusan kiállított számla csak digitális formában minősül eredeti számlának, kinyomtatva nem.
Fontos tudnivalók az elektronikus számlával kapcsolatban ►
1.) Technikai feltételei az internet-hozzáférés és szükséges hardverek, illetve szoftverek.
2.) Az Elektronikus számla (NAV felé hash kóddal küldött .PDF) megoldás használatával a számlázási folyamatban az Eladó oldalán létrejön egy elektronikus számla dokumentum (például: egy elektronikus aláírással és időpecséttel nem ellátott .PDF fájl), melyre a megfelelő lenyomatképző algoritmusok egyikével az Eladó rendszere hash-kódot képez. Ezt a hexadecimális számot a számláról adott adatszolgáltatás részeként közli a NAV-val. Eladó oldalon a kibocsátott, Vevő oldalon az Eladótól kapott elektronikus számlát megfelelő adathordozón őrizni kell.
3.) Fontos követelmény, hogy az adatszolgáltatás a NAV által befogadott (feldolgozott) legyen, valamint, hogy az elektronikus számla dokumentum és a hash-kód együttes megőrzése valósuljon meg. Ha a NAV által befogadott (feldolgozott) online számla adatszolgáltatásban megfelelő hash -kód szerepelt, akkor ezt a megoldást (mint archiválást) a számlakibocsátó és a számlabefogadó is alkalmazható.
4.) A számlafeldolgozás megkönnyítésé érdekében az e-számla mellékleteként a NAV xml állományt is átadjuk a számlával.
5.) A hiteles e-számlát PDF-formátumban lehet megtekinteni, melynek megnyitásához az Adobe Reader alkalmazást ajánljuk (4.0 vagy újabb verziók).
Számlázással kapcsolatos megkeresés
A számlázást illető kérdésekkel a Kapcsolat űrlapon keresztül, a Számlázás lehetőség kiválasztásával tudtok felkeresni minket.
BÍRSÁG
Helyszíni bírság
A helyszíni bírság egy olyan büntetés, amelyet hatóság képviseletében eljáró személy, vagy a parkolási társaság ellenőre a helyszínen szab ki azonnal a szabálysértés, vagy díjfizetés nélküli várakozás esetén, függetlenül attól, hogy a gépjárművezető a gépjárműben tartózkodik-e (például: parkolási bírság, gyorshajtási bíróság).
Ezt a bírságot Neked, vagy a gépjármű vezetőjének kell befizetnie a bírságoló hatóság, cég, szervezet felé.
Postai úton / Cégkapun keresztül érkezett bírság ►
A Mercarius által üzemben tartott gépjárművekre a bírságoló hatóságtól, cégtől, szervezettől kaphat megkeresést, amennyiben a bérelt gépjármű használatával összefüggésben szabálysértés történt.
Cégkapun keresztül beérkező bírságok lehetséges típusai:
- Közigazgatási bírság: a Rendőrség által továbbított, például gyorshajtás, a KRESZ szabályainak megsértése, piros lámpán való áthaladás, vagy a biztonsági öv használatának elmulasztása miatt stb.
Közigazgatási bírság minden, a közigazgatási hatóság által közigazgatási szabályszegésért kiszabott bírság.
2008. május 1-től a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) alapján a gépjármű üzembentartója felel azért, hogy az általa üzemeltetett, illetve használt gépjárművel:a) a megengedett legnagyobb sebességre,
b) a vasúti átjárón való áthaladásra,
c) a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire,
d) a gyorsforgalmi út leálló sávjának, leállóöblének igénybevételére,
e) a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra,
f) a természet védelmére,
g) a díjköteles útszakaszok használatáért fizetendő, megtett úttal arányos útdíjra, vonatkozó előírások betartásra kerüljenek.
A 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet a közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, felhasználásának rendjéről és az ellenőrzésben történő közreműködés feltételeiről a Jogtar.hu - Hatályos Jogszabályok Gyűjteményéből kaphattok további információkat.
A Közlekedési szabálysértési bírságokkal kapcsolatban ITT olvashattok részletesebben. - Tanúvallomás (a bérlő adataival kapcsolatban): a Rendőrség vagy Önkormányzat részére, például gyorshajtás, parkolás vagy egyéb szabálysértés ügyében.
- Határozat vagy megkeresés: a Rendőrség, Bíróság, Önkormányzat, illetve Jegyző részéről, a káreseménnyel kapcsolatos értesítések ügyében. Ez nem kifejezetten bírság, hanem a kárigény érvényesítéséhez szükséges, melyet házon belül a Kárügyintéző kollégáink kezelnek. (Részletek)
Olyan határozat is érkezhet, amely csupán tájékoztatás jellegű, és nem igényel további intézkedést. Például méltányossági döntés, ügy áthelyezése, törlése, vezetéstől való eltiltás stb. – Ezeket közvetlenül a szabálysértés elkövetőjének címezik, de másolatban a Mercarius is megkapja.
Postai úton keresztül beérkező bírságok lehetséges típusai ►
1.) Közigazgatási bírság: a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) által, autópálya-matrica hiánya miatt kiszabott büntetés.
- Pótdíjmaximalizálás: két vagy több bírság esetén azonnal kérvényezzük a NÚSZ-nál a pótdíj maximalizálását, vagy javasoljuk az éves matrica vásárlását. A folyamat minden esetében egyeztetés történik az Ügyféllel vagy a Kapcsolattartóval.
- A számla elkészítése előtt tájékoztatunk Téged arról, hogy a gépkocsin nem volt jogosultság, például ha a vásárláskor elírták a rendszámot vagy helytelen kategóriát választottak. Ilyen esetben külön folyamat indul, amelynek keretében kérvényezni kell a bírság törlését, alátámasztva a szükséges dokumentumokkal.
2.) Közigazgatási bírság és feljelentés: a Rendőrség által
3.) Közigazgatási bírság: az Önkormányzat részéről
4.) Parkolási bírság: amely érkezhet Önkormányzattól, Behajtási cégtől vagy Parkolási Társaságtól
- A parkolási bírság akkor kerül kiszabásra, ha a gépjárművezető a gépjárművel fizetős parkolási övezetben parkolójegy nélkül várakozik (parkol).
5.) Szabálysértés: Közterület-felügyelet által
6.) Parkolási bírság és szabálysértés: Külföldi Hatóság, Rendőrség részéről
Ha a gépjármű használója nem ért egyet a bírsággal (például, ha volt parkolási jogosultsága, vásárolt autópálya-matricát, vagy nem tartózkodott a helyszínen), a Mercarius intézkedik a bírságoló szervezet felé. Alternatívaként céges meghatalmazással átengedjük a Bérlőinknek az intézkedés jogát.
Előfordulhat, hogy a hatóság nem bírságot szab ki, hanem csak adatszolgáltatásra szólít fel, például külföldi bírságok esetén. Ilyen esetben írásban válaszolunk, és megadjuk a Bérlő cég adatait (név, cím).
A Mercarius nevére szóló bírságok Ügyfeleink vagy Bérlőink felé történő áthárítása és továbbszámlázása
A szerződésben foglaltak értelmében a Mercarius nevére érkezett, de az Ügyfélnek bérbe adott, és általa használt gépkocsira kiszabott bírságot Ügyfelünk részére továbbszámlázzuk. A számla mellékleteként megküldjük az adott esemény adatait is.
A számla minden esetben a Bérlő cég nevére szól, mivel vele állunk bérleti jogviszonyban. (A sofőr nevére sajnos nem tudunk számlázni!)
Szerződés alapján a bírság mellett az adminisztrációs díj is kiszámlázásra kerülhet.
A számlát a Bérlő cég köteles kifizetni a Mercarius felé, a számlán szereplő bankszámlaszámra.
⚠ A Mercarius a nevére kiállított bírságokat közvetlenül a bírságoló szervezet felé rendezi.
Egyedi szerződés alapján előfordulhat, hogy a Bérlő cég közvetlenül a bírságoló szervezet felé rendezi a bírság összegét.
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK
Számlázással kapcsolatos gyakori kérdések ►
Nem érkezett meg a számla, mi a teendőm?
Több lehetőség is rendelkezésedre áll a számla beszerzésére, amennyiben valamilyen okból nem érkezett meg hozzátok.
1.) A számla letöltése a Mycarius ügyfélportálról.
⚠ Amennyiben még nincsen Mycarius regisztrációd, javasoljuk, hogy a számla letöltési szándékod előtt hozz létre egy saját profilt. A regisztrációs folyamat részletes leírását megtalálhatod az alábbi útmutatóban vagy a folyamatot bemutató tutorial videóban.
2.) A Kapcsolati űrlapunkon keresztül is felveheted velünk a kapcsolatot a Számlázás csempére kattintva, melyen belül a Bérleti díj vagy Egyéb számla opciók állnak rendelkezésedre.
3.) Bírságot érintő ügyekben a Kapcsolati űrlapunkon keresztül az Egyéb csempe alatt található Bírság lehetőség kiválasztásával érhetsz el minket.
A gépkocsi használó visszaadta a járművet, mikor érkezik a jóváírás?
Cégünk az adott hó elején előre számlázza a bérleti díjakat, így gépkocsi visszaadás esetén helyesbítő számla kerül kiállításra.
A bérleti díj jóváírása azonban csak a gépkocsi állapotfelmérése, majd az esetleges visszavételi sérülések, illetve a szerződés szerinti kötbér és kilométer túlfutás számlázásával együtt történik meg.
Nem megfelelő rendszám, időszak, megnevezés vagy dátum szerepel a számlán, hogyan kérhetek helyesbítést?
Helyesbítést a számla típusa alapján az alábbi módon tudsz kérvényezni:
1.) Bérleti díj számla esetén: a Kapcsolat űrlapunkon keresztül a Számlázás csempe alatt a Bérleti díj lehetőség kiválasztásával léphetsz kapcsolatba velünk.
1.) Egyéb számla esetén: a Kapcsolat űrlapunkon keresztül a Számlázás csempe alatt a Egyéb számla lehetőség kiválasztásával érhetsz el minket.
Nem értünk egyet a visszavételi elszámolással, kihez fordulhatok?
A visszavételi elszámolás számlázását egy értesítő e-mail előzi meg, amelyet előzetes jóváhagyásra elküldünk Nektek. 10 nap áll rendelkezésetekre, hogy esetleges észrevételeiteket jelezzétek Felénk.
Amennyiben erre a levélre nem érkezik válasz, az értesítést követő 10. munkanapon a tételek számlázásra kerülnek.
A számlával kapcsolatban felmerült kérdések esetén, kérjük, írj az ugyfelszolgalat@mercarius.hu címre.
Mikor állítják ki a bérleti díj számlát, mikor kapjuk meg?
Ha a szerződés másként nem rendelkezik, akkor a havi bérleti díj / flottakezelési díj számlák a hónap első munkanapján kerülnek kiállításra, és a szerződés szerinti módon küldjük meg Részetekre (posta, e-számla, .PDF formátum).
E-számlával kapcsolatos gyakori kérdések ►
Mi az elektronikus számla?
Az elektronikus számla (e-számla) egy digitális formában kiállított számla, amely teljes tartalmában megfelel a hagyományos papíralapú számlának, de nem nyomtatott formában, hanem elektronikus dokumentumként kerül kiküldésre.
Hogyan lehet elektronikus számlát kérni?
Az elektronikus számlázáshoz szükséges nyilatkozatot ITT van lehetőséged a cég nevében kitölteni.
Mi történik, ha nem igénylem az elektronikus számlát?
Amennyiben a céged nem tud e-számlát befogadni, kérjük, ezt is jelezd a nyilatkozat benyújtásával. A visszajelzés fontos, hogy tudjuk, hogyan tudunk Veletek együttműködni.
Hogyan kell megőrizni az elektronikus számlát?
Az elektronikus számlát digitális formában kell megőrizni, ezért fontos, hogy mind a számla kiállítója, mind a befogadója megfelelő adathordozón tárolja azt. Kinyomtatva nem minősül eredeti számlának.
Milyen technikai feltételek szükségesek az e-számla használatához?
Az e-számla alkalmazásához internet-hozzáférés, valamint megfelelő hardverek és szoftverek szükségesek.
Mi a hash-kód, és miért fontos?
A hash-kód egy hexadecimális szám, amely a számlázási folyamat részeként létrejön, és biztosítja, hogy az elektronikus számla megfelelően legyen archiválva. Fontos, hogy ez a kód a NAV által befogadott adatszolgáltatásban szerepeljen.
Hogyan férhetek hozzá az elektronikus számlához?
Az elektronikus számlát PDF-formátumban lehet megtekinteni, amelyet javasolt az Adobe Reader (4.0 vagy újabb verzió) alkalmazásával megnyitni.
Hogyan léphetek kapcsolatba a számlázási csapattal?
A számlázással kapcsolatos kérdésekkel a Kapcsolat űrlapon keresztül tudsz felkeresni minket, a Számlázás lehetőség kiválasztásával.
Milyen mellékletek lesznek az e-számlához?
Az elektronikus számla mellékleteként a NAV xml állományt is átadjuk, ami megkönnyíti a számlafeldolgozást.
Bírsággal kapcsolatos gyakori kérdések ►
Mi a teendő, ha a gépjármű vezetője helyszíni bírságot /parkolási bírságot kapott?
1.) Az értesítőn található elérhetőségeken érdeklődjetek a bírságolás tényéről és a rendezés lehetőségeiről.
2.) Az alap bírságot mindig fizessétek be, amennyiben a bírság jogos. Ne feledjétek, hogy a fizetési határidő után vagy nem fizetés esetén a pótdíj drasztikusan emelkedik!
3.) Érdemes telefonálni, vagy e-mailt írni a bírságolás napján a Mercarius kapcsolati űrlapján. Az űrlapon az "Egyéb" csempe alatt található a Bírság lehetőség.
⚠ Fontos, hogy ismerjük az irat azonosító számát, a bírságolás idejét és helyszínét.
4.) A gépjármű használója minden esetben készítsen fényképeket, és dokumentálja a helyszínt. Ha lehetséges, legyen tanúja is, hogy támogassa az állítását.
Mi a teendő, ha a gépjármű használója felhajtott az autópályára, de nem vett matricát?
A gépjármű vezetője vásároljon autópálya matricát 60 percen belül! Ezt megteheti elektronikusan az alábbi honlapon: e-matrica vásárlás, vagy az első lehajtónál hagyja el a pályát, és vásároljon a legközelebbi benzinkúton.
Mi a teendő, ha a vásárlás során el lett írva a rendszám?
Azonnal kérjétek az átírást a vásárlás helyszínén. Ha a gépjármű vezetője elhagyta a helyszínt, vegyétek fel a kapcsolatot a szolgáltatóval e-mailben vagy telefonon, és kérjetek útmutatást az átírás lehetőségeiről.
Mi a teendő, ha bírság számlát kaptunk a Mercarius Kft-től, és nem értünk egyet a tartalmával?
1.) Ellenőrízzétek a számla mellékletén az adott helyszínt és időpontot, és keressetek igazolásokat, dokumentumokat, valamint fényképeket, amelyek alátámasztják, hogy a bírság tartalmában állítottakat nem követte el a gépjármű használója.
2.) Küldjétek el ezeket a dokumentumokat cégünk kapcsolattartójának a következő e-mail címen: simonics.katalin@mercarius.hu. Ő fogja felülvizsgálni a bírságot.
Mi a teendő, ha a gépjármű vezetőjét megállította a rendőr vagy közterület-felügyelő, és szabálysértést követett el?
1.) Protokoll szerint igazolja magát, és mutassa meg úti okmányait.
2.1.) Bírság elismerése: ha elismeri a szabálysértést, vegye át a bírságról szóló értesítést és a feljelentést, majd járjon el a benne foglaltak szerint.
2.2.) Bírság nem elismerése: ha nem ismeri el a szabálysértést, jegyzőkönyvezze az esetet a hatósággal, és kérje a további rendőrségi intézkedést.
3.) Cégünket minden esetben értesítsétek az esetről!