Alapjaiban alakul át a közúti közlekedés az elkövetkező egy-két évtizedben, az elektromos autózás térhódításával párhuzamosan, a szektor fenntartható pályára állítása pedig a finanszírozást és az üzemeltetést is drasztikusan át fogja szabni. Noha a változások a szektor egészében megkezdődtek, elsőként a vállalati gépjárműflották üzemeltetésében mutatkoznak meg.
A hazai gépjármű-értékesítések több mint felét a vállalati gépjármű-beszerzések adják, ami mellett kisebb, körülbelül 40 százalékos részt tesznek ki a magáncélú újautó-vásárlások. A vállalati autóbeszerzéseknél a döntéseket többnyire a beszerzési árat, jobb esetben a minőséget és a megfelelő szervizhátteret figyelembe véve hozzák meg. Emellett a kkv-szektorban a cégvezetők többsége továbbra is vásárlásban gondolkodik, majd nyolc-tíz évvel később próbálják meg az addigra leamortizálódott gépjárműveket egy csomagban eladni, sokszor jelentős veszteséggel.
Úgy tűnik azonban, hamarosan leáldozik ennek a modellnek a napja, köszönhetően a környezetkímélőbb elektromos autózás terjedésének és a közlekedésben megjelenő új információtechnológiai megoldásoknak. Ma elsősorban gépkocsikban gondolkodunk, de a jövő paradigmája szerint nem konkrét járműveket fogunk keresni, hanem megoldásokat arra, hogy az áruink, a munkatársaink vagy mi magunk biztonságosan, kényelmesen és költséghatékonyan eljussunk A-ból B pontba, eközben pedig egyre kevésbé lesz lényeges, hogy melyik gyártó logója díszíti az általunk használt autó hűtőrácsát.
Hűtőrácsra persze nem is nagyon lesz szükség, hiszen elektromos, hidrogén- vagy akár CNG-hajtású gépjárművekben fogunk ülni. Ezzel szemben jobban meg fogjuk vizsgálni, hogy milyen gyorsan és milyen költségek mellett utazunk vagy szállítunk, és a mobilitás milyen hatékonyan képes támogatni cégünk üzletmenetét.
Mindezen szempontok alapján saját gépjárműflották fenntartása egyre inkább vissza fog szorulni. Nemcsak arról van szó, hogy a hagyományos gépjárműveket elektromos gépkocsikra cseréljük, legalább ilyen fontossá válik az assistance háttér kiépítése, valamint az e-autók költséghatékony kiszolgálására alkalmas saját töltő-infrastruktúra megléte.
Jelzésértékű, hogy miközben a legnagyobb autógyártó cégek egymást túllicitálva teszik meg vállalásaikat a belső égésű motorok kivezetésére és az új, elektromos hajtású modellek bevezetésére, mellettük teljesen új szereplők jelennek meg a piacon. A legjobb példa erre az energiaszolgáltató társaságok belépése a mobilitás területére. Ugyancsak formabontó az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó Amazon és a kínai Rivian elektromosautó-gyártó új keletű stratégiai együttműködése.
A gyártó és energiaszolgáltató társaságok közötti együttműködések, a közös szolgáltatásportfóliók, valamint az Amazonhoz hasonló óriásvállalatok kutatás-fejlesztésre fordított tőkeereje rohamosan felgyorsítja a közlekedésben zajló átalakulást, lesöpörve a térképről mindazokat, akik nem képesek lépést tartani a változó trendekkel.
Mit jelent ez a magyar mobilitási piacra nézve? Mindenekelőtt azt, hogy a jelenleg is aktív gépjármű-kereskedő, kölcsönző- és flottakezelő cégek közül azok fognak prosperálni, amelyek igazodnak az új trendekhez, és kiaknázzák a bennük rejlő lehetőségeket. Ehhez nem lesz elég csupán elektromos autókkal bővíteni a kínálatot, a bárhová telepíthető töltő-infrastruktúra, a teljes körű assistance tevékenység, valamint a folyamatos és hatékony flottamenedzsment biztosítása is elengedhetetlen lesz.
Méretüknél fogva a nemzetközi hátterű gépjármű-kereskedő és flottakezelő cégek jelentős előnnyel indulnak ebben az új versenyfutásban. Azonban az effajta radikális változásokhoz a kisebb vállalatok gyorsabban tudnak alkalmazkodni, ez pedig a magyar vállalkozások számára is kitörési lehetőség. Ők azok, akik megértik a magyar vállalatok elvárásait, és képesek személyre szabott megoldásokat kínálni a speciális mobilitási igények kielégítésére. A siker kulcsa az lesz, hogy képesek lesznek-e gondolkodásukat és szolgáltatásstruktúrájukat tekintve az innováció élére állni, és stratégiai szövetségeseket találni üzleti elképzeléseik megvalósításához.
Forrás: https://www.vg.hu/velemeny/velemeny-rovat-hirei/a-gyors-alkalmazkodas-elonyevel-elozhetnek-a-vallalati-mobilitasban-a-magyar-szolgaltatok-2-1813368/